Lucjan Kościółek – Co w lirze piszczy?
CO W LIRZE PISZCZY? CZYLI WSZELKIE MOŻLIWE PRZYCZYNY NIEPRAWIDŁOWEGO BRZMIENIA LIRY I JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ?
Spotkanie dla osób grających na lirze korbowej – zarówno początkujących, jak i zaawansowanych. Omówienie wszelkich możliwych problemów dotyczących przygotowania liry korbowej do gry i przyczyn nieprawidłowego brzmienia. Teoria i praktyczne działanie na konkretnych instrumentach, które przyniosą uczestnicy warsztatów.
Lucjan Kościółek – lutnik, lirnik, muzyk, propagator tradycji. Zainteresowanie muzyką towarzyszyło mu od dziecka. Naukę gry rozpoczął od gitary klasycznej, a potem sięgał po coraz to nowe instrumenty, które spotykał przypadkowo albo świadomie wybierał. Były to m.in. skrzypce, gitara klasyczna, fortepian, lira korbowa.
Pierwsze tajniki budowy instrumentów zgłębiał w warsztacie mistrza Stanisława Wyżykowskiego. Tu zapoznał się z technologią drewna, jego wykorzystaniem i obróbką w celu zapewnienia możliwie najlepszego brzmienia. Poznał rodzaje drewna, ich właściwości oraz niezmienność sprawdzonych reguł w zakresie sztuki lutniczej. Kontynuacją nauki u mistrza Wyżykowskiego było samodoskonalenie nabytych umiejętności poprzez rozwiązywanie napotkanych problemów technicznych i kreatywność przy wykonywaniu poszczególnych elementów i całych instrumentów. Z tych poszukiwań i eksperymentowania powstały liry korbowe odznaczające się niebanalnym, harmonijnym kształtem, płynną linią, piękną kolorystyką oraz bogatym brzmieniem.
Obecnie w swojej pracowni lutniczej buduje głównie liry, ale wykonał też: skrzypce, fiddle klawiszowe, violę da gamba, rebek, surdynkę, sukę biłgorajskę, fidel płocką, basetlę, moraharpę, citolę. Jako budowniczy zdobył m.in. nagrodę w ogólnopolskim konkursie na budowę instrumentów organizowanym przez Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu w kategorii „Innowacje w instrumentarium muzycznym za względu na autorskie formy oraz zastosowanie dostępnych materiałów”. Zajmuje się również naprawą i renowacją instrumentów, które uległy częściowemu zniszczeniu wskutek działania czasu, czynników atmosferycznych lub niewłaściwego użytkowania i przechowywania. Ma wszechstronną wiedzę w zakresie budowy i działania różnych instrumentów. Do takich, którym dał „drugie życie” należą: kontrabasy, wiolonczele, skrzypce, altówki, harfy, gitary. Angażuje się w wiele działań edukacyjnych i promocyjnych, prezentując dawne instrumenty. Jego pracownia jest otwarta dla każdego, kto jest zainteresowany sztuką lutniczą.
Lucjan Kościółek, Krasne k/Rzeszowa
https://lucjankosciolek.wixsite.com/hurdygurdy/gallery