LIRA KORBOWA – INSTRUMENT WSPÓŁCZESNY
Paweł Płoskoń, Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego, Katowice
Stanisław Nogaj, lutnik, Brzozów
LIRA KORBOWA – INSTRUMENT WSPÓŁCZESNY.
KONCERT I OPOWIEŚĆ O WSPÓŁPRACY INSTRUMENTALISTY I LUTNIKA PRZY TWORZENIU INSTRUMENTU.
Podczas tego wydarzenia zaprezentuję lirę korbową jako instrument (wbrew najbardziej popularnym narracjom) współczesny – źródło unikalnych inspiracji, których nie sposób oczekiwać od innych instrumentów. Żaden z nich nie łączy w sobie takiego szeregu cech jak lira korbowa, a jej potencjał w kontekście muzyki współczesnej, eksperymentalnej czy improwizowanej zasługuje na szczególną uwagę. Skupię się na technikach rozszerzonych, improwizacji, a także technikach historycznych – zarówno autentycznych, jak i quasi-historycznych, czyli współczesnych rozwiązaniach stylizowanych na dawne praktyki wykonawcze, które w rzeczywistości nigdy nie istniały. To rodzaj muzycznej „fikcji historycznej”, świadomie wykorzystywanej jako środek artystyczny. Szczególne miejsce poświęcę również relacji między instrumentalistą a lutnikiem – wspólnemu procesowi tworzenia instrumentu, wzajemnemu wpływowi i inspiracjom. Opowiem o tym, jak konstrukcja instrumentu wpływa na moją wyobraźnię muzyczną, a także jak moje potrzeby jako wykonawcy stają się impulsem do dalszego rozwoju lutniczego rzemiosła.
Gościem specjalnym będzie Stanisław Nogaj – lutnik i twórca instrumentów, na których gram. Wspólnie porozmawiamy o współpracy, eksperymentach i muzycznych poszukiwaniach.
Paweł Płoskoń (1991) – lirnik, kompozytor i dyrygent.
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, specjalizując się w kompozycji i aranżacji. Pod koniec studiów, w 2015 roku, odkrył lirę korbową – tradycyjny instrument obecny w wielu krajach europejskich, w tym niegdyś w Polsce. Szybko zdał sobie sprawę, że to właśnie ona pozwala mu w pełni wyrazić siebie, łącząc jego pasję do muzyki tradycyjnej i nowoczesnej improwizacji. Po trzech latach gry zaczął uczyć innych podczas warsztatów prowadzonych w całym kraju, a w 2020 roku został pierwszym i jak dotąd jedynym akademickim nauczycielem liry korbowej w Polsce na swojej macierzystej uczelni w ramach podyplomowych studiów z zakresu Muzyki Tradycyjnej. Nieustannie rozwija swój język muzyczny, balansując między polską muzyką tradycyjną, europejskim balfolkiem, średniowiecznym repertuarem sakralnym, jazzową improwizacją oraz współczesnymi technikami rozszerzonymi. Jako instrumentalista współpracował m.in. z Albertem Stensenem, Mateuszem Pospieszalskim, Grzegorzem Urbanem, Michałem Zaborskim, Szymonem Madejem, Karoliną Śleziak, Grzegorzem Płonką, Wojciechem Lubertowiczem, Markiem Pawełkiem, Maciejem Cierlińskim oraz zespołami Tołhaje, Lirofonia i Tygiel Kultur. Poza grą na lirze korbowej jest nagradzanym kompozytorem i dyrygentem muzyki sakralnej. Jego największą pasją pozostaje improwizacja i przesuwanie granic możliwości liry korbowej.
Stanisław Nogaj – lirnik, twórca lir i pedagog. Absolwent Akademii Ignatianum w Krakowie. Budową lir zajmuje się od 2001 roku, uczył się w pracowni Stanisława Wyżykowskiego (link https://www.targowiskoinstrumentow.pl/stanislaw-wyzykowski/. Od 2003 roku prowadzi własną pracownię. Buduje różne modele lir: od najprostszych, dziadowskich do współczesnych, elektroakustycznych.
www.lirakorbowa.com
www.targowiskoinstrumentow.pl/stanislaw-nogaj/